Sunn diett for denne vinteren

Sunn diett for denne vinteren

Om vinteren velger mange en usunn livsstil som en slags trøst for mørke vinterkvelder og mindre aktivitet.

Når vinteren kommer og de fleste er mye mer innendørs enn om våren og sommeren, så velger mange og varme seg foren peisen eller foran TV’en med kaloririk mat og drikke, som for eksempel en kopp varm sjokolade og kanskje til med sjokolade, potetgull eller is-krem. Argumentasjonen er at noen mener kroppen skal ha mer kalorier om vinteren. Alltid spise sunt krever litt dyrere mat for å gi til deg selv. Du kan begynne med å gjøre at det å ha et svensk smålån og prøve å bygge selv et sunnere liv.

Dette er ikke riktig for dagens samfunn hvor vi stort sett har det varmt og behagelig både på jobb, når vi er ute og handler og hjemme. Når man var mer utsatt for elementene og jobbet utendørs i kulde og snø, så kunne man argumentere for høyere forbrenning for at kroppen skulle holde seg varm, men i dagens samfunn, er denne forskjellen meget liten.

 Mange velger kaloririk mat om vinteren

Når høstkveldene går over til vinterkvelder, trekker mange nordmenn innendørs og venter på våren. Dette er en stor forandring for mange som er ute hele sommerhalvåret, men ikke ønsker å være ute når kulda kommer. For å trøste seg for at man må utsettes for kulda og mørket og ikke har lyst til å ut, velger mange å unne seg litt ekstra. Dette er ikke alltid spesielt heldig for kroppen da man da får i seg mindre av det kroppen trenger.

 Forslag til sunn diett i vinter

Men noen forslag til hvordan man kan unngå å legge til seg dårlige vaner men heller ha en sunn diett om vinteren, er følgende. Om vinteren har man mindre tilgang til ferske grønnsaker, men rot-grønnsaker tåler en del kulde og er derfor også tilgjengelig som ferskvare om vinteren. For eksempel kan neper, rødbeter og gulrøtter vøre en god kilde blant annet for viktige A og C-vitaminer. En god varmrett som er billig og populær, er havregrøt. Havregrøt er rik på fiber og sink som er bra for hjertet og immunsystemet. Suppe med mye grønnsaker og kylling i stedet for rødt kjøtt, er en bra vinterrett. Sushi kan også være et godt alternativ for vitamin D. Ellers anbefales det å bruke mye broccoli og blomkål som også er bra for immunsystem og hjerte. Man har mye igjen for å velge denne typen sunn diett for vinteren i stedet for trøstespising.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *